مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

چهارشنبه 11 – می

 

 

روزنامه افغانستان باز هم درمورد حملات طالبان بر تاسیسات دولتی و نظامی سخن زده و گزارش کاملی از رویداد ها در و لایت نورستان را به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که مقامات دولتی افغان می گویند، طالبان به خاطر ضعف های که دارند به انتحار و بم گذاری ها رو آورده اند، اما به نظر می رسد که اظهارات مسوولین نادرست است و توانایی نیروهای امنیتی اندک است.

روزنامه درجای دیگری درمورد جنجال های انتخابات سال گذشته در افغانستان و سرنوشت ولسی جرگه تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که محکمه اختصاصی انتخابات در آستانه یک تصمیم جدی قرار دارد که هفته آینده روشن می شود.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد افزایش حملات مخالفین و آماده گی های نیروهای امنیتی افغان در برابر این حملات ، تبصره کرده است.

انیس نیز می پذیرد که نیروهای امنیتی افغان به تجهیزات و آموزش های بیشتری نیاز دارند، اما گفته است که باید این نیروها برای مقابله با مشکلاتی که در افغانستان است، بیشتر از گذشته تقویت شوند.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد مبارزه با مواد مخدر در افغانستان و مبارزه با آن تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که می شود با تلاشهای بیشتر، کشت جایگزین را برای کوکنار در افغانستان یافت کرد و درحال حاضر هنگ و زعفران می توانند این نقش را بازی کنند.

 

روزنامه اراده هم درمورد جنگ ها در افغانستان و توانایی های نیروهای امنیتی افغان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که نیروهای امنیتی افغان در پاسخ دهی به حملات مخالفین و مسوولیت پذیری های بیشتر فرسنگ ها فاصله دارند.

این روزنامه مصداق گفته های خود را مسئله افزایش طالبان مسلح بر تاسیسات دولتی و غیر دولتی در قندهار و نوریستان ابراز کرده است.

روزنامه درجای دیگری گفته است که حالا پس از کشته شدن بن لادن ، نوبت ملاعمر رهبر گروه طالبان است که سازمان استخبارات پاکستان می خواهد وی را بازداشت کرده و مسئله بن لادن را در برابر امریکا جبران کند.

 

روزنامه ویسا در مورد جنگ با تروریززم و عملکرد پاکستان در این راستا تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که ایالات متحده امریکا می داند که پاکستان در این روند بازی دوگانه می کند.

روزنامه به نقل از یک مشاور اسبق اداره رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نوشته است که ملاعمر در شهر کراچی پاکستان زنده گی می کند.

روزنامه درسرمقاله شماره امروز خود درمورد پاکستان با لحن شدید تری تبصره کرده و عملکرد آن کشور را در خصوص مبارزه با تروریزم و سازش های آن با تروریستان رذیلانه توصیف کرده است.

روزنامه درعین حال درمورد سند همکاری های استراتیژیک افغانستان و ایالات متحده امریکا نیز تبصره کرده و گفته است که باید موارد ویژه یی به نفع افغانستان در این سند گنجانده شود.


May 13th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها